Wednesday 14 May 2014

TAREE ZAMEEN PAR

salam....


arini mood nak wat muvi review. jd, ak nak wat review ttg satu filem ni. filem industan lakonn hero fevret ak aamir khan. tjuknya taree zaman par. 

citer ni mngishkan ttg sorg bdk (ishaan) yang terpksa menanggung beban si ayah yang terlalu mngjar cita2. ayahnya mahu melahirkan seorg juara. lalu ishaan sntiasa ditekan dek krna dia merupakan seorg peljr yg lemah. sering melakukan kesalahn yg berulang/ sama.dilabel dengan pelbgai gelaran yang tidak sptutnya. lnts, dia memberontk...mempamerkan emosi dgn bersikp nakal tanda protes. dgn thp pencapaian yang amat rndah dlm pendidikan dan sikapnya yg amat nakal, lalu si ayah mengmbil keputusn utk menghantrnya ke sebuah sekolah berasrama. sekolah yang meletakkan "disiplin, unggul dan usaha" sebgai moto. berjauhan dengan keluarga dan sikap rkn2 yng sentiasa bersaing serta guru yang terlalu mementingkan akademik, sedikitpun tidak membantu ishaan mencapai kemajuan. malahan dia jgk telh meningglkan hobinya yg satu iaitu melukis.

sehinggalah satu hari, seorg guru lukisan yang baru telah diterima mengajar di sekolah tersbut. guru tersebut(ram) sbnrnya merupakan seorg sukarelawan di sebuah pusat pemulihan kanak-kanak khas. melihat sikap ishaan yang berbeza drpd pelajar lain, dia mengmbil kptusn utk meneliti buku2 latihn/ tulis ishaan. stlh mngnl pasti mslh ishaan, ram telh berkunjung ke rumah kelurganya utk menerangkan permslhan yng dialami ishaan. malangnya, kelurrga ishaan menyagkal apa yang telah dikatakan oleh ram. 

ram kemudian mengambil langkah seterusnya dengan membawa ishaan beljr dgn plbgai teknik didik hibur. meluangkan lebih masa dengan ishaan, mengajar dalam keadaan yang ceria tanpa membebnkan dan menumpukan sepenuh perhatian kepada ishaan sehinggalah ishaan pndai membaca. demi utk embuktikan pada dunia bhw kanak2 disleksia juga mempunyai bakat istimewa, maka ram telah menganjurkan sebuah pertandingan melukis secara besr2an. terbuka kepada semua pelajar dan guru. ishaan jg turut menyertainya. keputusan telah diumumkan dan ishaan telah berjaya memukau para juri dengan lukisan yang indah. begitulah kanak-kanak istimewa ini sebnrnya pya klbihn yang kdg2 kita sndiri x sgka.

menonton cerita ini membuat aku mengalirkan air mata. apa xnya...ishaan yg mngalami mslh pembljaran mengingtkan aku kpd anak2 muridku. aku seolah2 melihat mereka dlm ishaan. bagaimana mereka merasa rndh diri apabila berada di kalangn peljr2 lain. namun sbnrnya, mereka pya keistimewaan yang tersndiri. usaha mreka sbnrnya melbihi usaha aku sndiri. spnjg berglr guru pndidikan khas aku akui, yang aku sbnrnya kcewa dgn sikap sgelntir msyrkt yang msih mmndg serong kanak2 ini. msih ada yang suka menghina mereka. sptutnya dlm dunia yg srba moden dgn kemajuan serta perkmbgn intelktual, msyrkt shrusnya sma2 bergnding bahu membantu mereka yang kurg bernsib baik ini. duduklah bersama-sama mereka. luangkan ms, dgr mereka bercerita...sesungguhnya semua ini amat menghiburkan hati aku. akhir kalam, aku amat berhrp agar ibu bapa yang mempunyai anak-anak istimewa ini, jgnlah malu utk tnjukkan anak2 anda. mereka jga anugrah ALLAH kepada anda, ingtlah...setiap anugerah ALLAH pasti ada kelebihan dan keistimewaannya...:)

layan gmbq::












semua gmbq ni diambil ketika kami menyambut majlis hari jadi (jan-jun) pelajar-pelajar pendidikan khas SKOS


sekian wslm...bubye


No comments:

Post a Comment